Vy över bergsmassig långt borta i fjärran, höljt i dimma
Logotyp för The Planner, företagets namn med stora bokstäver i svart med en röd bock-markör till höger.

ekonomi - projektledning - virtuell assistent

Mat till anställda

Om ni vill bjuda era anställda på mat antingen på kontoret eller under möte eller utbildning är det viktigt att ni har koll på vilka regler som gäller.

Kaffe, frukt samt enklare förtäring såsom en macka som inte kan ses som en måltid är en fri förmån för de anställda (alltså att de inte behöver förmånsbeskattas för det) samt avdragsgillt för företaget om det kostar under 60kr, ex moms, per person.

Detta betyder att ni kan ha frukt eller lite macka på kontoret för de anställda.

Om ni bjuder på lunch eller middag under ett möte eller utbildning så är detta också en skattefri förmån men det är ej avdragsgillt för företaget. Det är viktigt att det är tillfälliga sammankomster, som det enligt Skatteverket är om det gått minst 2 veckor emellan mötena, samt att ni dokumenterar sammankomsterna med syfte och innehåll för mötet samt vem som var med (och ev. från vilket företag).

Om ni har en julfest eller sommarfest så är maten ej avdragsgill, men kringkostnader kan tas till visst belopp, se information angående fester. Festen är dock skattefri för de anställda men enbart om ni har max 2 personalfester per år. Har företaget fler än 2 fester så måste de anställda förmånsbeskattas för festen.

Vi friskriver oss från eventuella felskrivningar och feltolkningar.

Fler frågor och svar

Virtuellt kontor, super trevliga och väldigt hjälpsamma. Fixar allt och är extremt serviceminded. Hjälper oss även praktiska frågor vid behov utanför den löpande redovisningen vi (MP Elektriska) har hos dem. 5/5 stjärnor!

- Mikael Pettersson, MP elektriska AB

The Planner är bästa bokföringsfirman jag anlitat. Sedan jag började anlita dem för två år sedan har jag järnkoll på min företagsekonomi och dessutom är de snabbast i världen på att svara på alla möjliga konstiga frågor jag kan tänkas ha om ekonomi. Kan varmt rekommendera dem! 5/5 stjärnor!

- Susanne Lorinder, Fotograf Sussi AB

Tidigare körde vi med en redovisningskonsult som var själv vilket vi tyckte var lite knackigt. Efter att vi bytt till The Planner så är precis allt mycket bättre! Jag visste sedan tidigare Helena (ägaren) var en stjärna på när det gäller att hålla koll på ekonomi och bokföring, hon är minst lika bra på att anställa personal som arbetar som henne. The Planner arbetar digitalt och strävar hela tiden att hitta effektivare lösningar för sina kunder och dem själva, då blir det bra! 5/5 stjärnor!

- Robert Svantesson, Mowin AB

Oerhört professionell och kunnig personal som alltid hjälper till med sin kunskap med ett leende. 5/5 stjärnor!

- Ronnie Sunnås, RMSC Marin AB

Jag är så nöjd med vårt samarbete, för tålamod och superbra input på alla lekmannamässiga frågor. Lär mig massor av att ha The Planner vid min sida. Rekommenderas varmt! 5/5 stjärnor!

- Maria Åsbrink, Åsbrink Kom AB

Pålitlig och ambitiös firma som tar hand om bokföringen och assisterar i planering och råd för utveckling av andras företag. Med energi och motivation varje gång! 5/5 stjärnor!

- Axel H, Axelbrott AB

Jag har bara bra saker att säga om The Planner. Trevliga, proffsiga och hjälpsamma. Kan varmt rekommendera! 5/5 stjärnor!

- Richard Forsell, Hagby Elektriska AB

Jag har vart kund hos the planner sen jag startade min enskilda firma och nu med mitt AB. Alltid snabba svar, pålästa om förändringar kring regler osv samt ett ärligt intresse i sina kunders företag! Skulle rekommendera alla som startar företag att kontakta Helena 5/5 stjärnor!

- Max Isaksson, Max Props AB

Vi på Relox Robotics AB tar hjälp med bokföring via The Planner Sweden AB och vi är supernöjda med samarbetet! 5/5 stjärnor!

- Marcus Olsson, Relox Robotics AB